Yeah!! Krugerpark - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Peter en Annemarie Linden - WaarBenJij.nu Yeah!! Krugerpark - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Peter en Annemarie Linden - WaarBenJij.nu

Yeah!! Krugerpark

Door: Peter en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Peter en Annemarie

13 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Skukuza

Wat een dag vandaag. Maar eerst, er is er een jarig hoera hoera en dat is oma de Pender. Van harte! Wij hebben vanmorgen om 9 uur in de auto op weg naar het Krugerpark al een verjaardagsliedje gezongen
Peter is zijn autokaart vergeten tijdens het ontbijt in de lodge (en ja Klaas, je had Annemarie gewaarschuwd..) Nu zaten we daar met Belgen die 1 dag achter ons aan reizen en die we overmorgen weer in Swaziland tegen komen, we hebben een kleine hoop dat zij de kaart voor ons mee brengen. Maar voor vandaag hebben we een kaart in het Krugerpark gekocht, we moeten natuurlijk niet verdwalen.

Echt enorm veel indrukken en wat een belevenis om met je auto door Kruger te rijden op zoek naar de Big 5! In het begin van de rit kwamen we veel klein ‘spul’ tegen. Veel impala’s, zebra’s, reebokken, wratzwijntjes enz. Maar na een goed half uur belanden we midden in een olifanten kolonne! De eerste van de Big 5. Wat een machtig grote dieren en wat een belevenis. Anne d’r dag kon nu al niet meer stuk. Langzaam aan reden we dieper het park in en zagen we giraffen. Na wat verder rijden en wat hulp van andere mensen zagen onder een boom in de schaduw aan een mooi waterstroompje een leeuw liggen. De tweede van de Big 5. Op zijn gemak, eens even lekker geeuwen, eens langzaam opstaan en op het gemakje even wat slokken water uit het beekje slurpen en dan vooral niet te snel weer terug naar de boom om daar verder te gaan slapen. Wat een luilak zeg! Maar wel fantastisch om te zien!

We hebben prachtige foto’s gemaakt vandaag het is eigenlijk al schrijvend niet over te brengen hoe het is om daar te rijden, alles te zien en te beleven. Wij zijn er vol van, maar beseffen ook dat je echt zelf moet zien om het mee te kunnen beleven.

Op een stoffig zandweggetje, waar we voor ons gevoel alleen op de wereld waren, zien we ineens een grote olifant aan de zijkant van de weg in het gras staan. Nu hadden we deze al een paar keer gezien, dus wilde we er eigenlijk een beetje snel voorbij. Daar dacht moeder olifant wat anders over. Ze ging stampen met haar poten en midden op de weg staan. Daarbij op het gemak een halve boomstronk naar binnen werkend. Maar wat bleek, ze was niet alleen er waren vele olifanten achter haar en zeker 3 kleine olifantjes, die ze wilde beschermen. We hebben zo’n kwartier staan wachten en kijken (je kunt slechter uitzicht treffen). Tot mama olifant ervan verzekerd was dat haar kroost veilig aan de overkant van de weg was en haar maaltijd naar binnen had gewerkt.

Aan het einde van de middag zo rond een uur of half 5 hadden we het hoogtepunt van onze dag… een neushoorn!! De derde van de Big 5. Deze zijn slecht te spotten maar daar stond hij in een droogleggende beek met zijn kop onze kant uit! Echt met geen letter te beschrijven! Peter zei: ‘Er zal wel iets te zien zijn, een impala of zo, er staat een ranger’ Anne zei: ’ja daar is tie, echt Peet de Rhino, daar!’ We waren echt precies op tijd. Snel wat foto’s gemaakt en met een minuut liep hij het gras weer in en verdween in de bush.

Een paar meter verder hadden we opnieuw geluk en troffen we een groep buffels, het vierde dier van de Big 5. Wij zijn dik tevreden. Bij de bushcamp waar we deze nacht overnachten hangt bij de ingang een bord waarop aangegeven staat waar mensen welke dieren gezien hebben, morgen hopen we nog op jacht te gaan naar het luipaard en cheeta! Dan hebben we de Big 5 alle 5 gezien! En daarna door naar Swaziland.

Terwijl we dit verslag zitten te schrijven is de stroom uitgevallen, regent het keihard en dondert en bliksemt het nog harder. Het is fijn om met z’n tweeën te zijn met dit toch wel beetje enge weer! Het voordeel is wel dat we hierdoor geen last van de malariamug zullen hebben! Het is nog lekker vroeg voor ons, 21.00uur, maar we duiken zo lekker ons bed in. De dagen zijn lang en vol indrukken en de zonsopgang is hier heel vroeg omdat ze het zomertijd principe hier niet kennen. Het is dus vroeg donker maar ook weer vroeg licht. We vinden het nu dus wel erg lekker dat we een vroege avond hebben en eens even een beetje bij kunnen slapen!

• 16 Oktober 2014 - 08:39

Irma:

Gaaf, het wild spotten is jullie goed gelukt! Ik herken dat euforische gevoel, wat je omschrijft. Die spanning van het turen en dan het enthousiasme als je oog in oog staat met de Big 5. Enjoy!

• 16 Oktober 2014 - 16:32

Lo:

Moooi, mooi, mooi!
    Echt supertof te lezen dat jullie Big 5 bijna compleet is!
    En heerlijk dat jullie zo genieten..! Blij om!

• 17 Oktober 2014 - 12:37

Mirjam:

Lijkt me echt bijzonder om de dieren zonder tralies ervoor te zien