Cadeautje zonder strikje - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Peter en Annemarie Linden - WaarBenJij.nu Cadeautje zonder strikje - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Peter en Annemarie Linden - WaarBenJij.nu

Cadeautje zonder strikje

Door: Peter en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Peter en Annemarie

14 Oktober 2014 | Swaziland, Mbabane

Poehee wat zijn wij moe! Maar wat was het weer een leuke en mooie dag. Opnieuw 4 dieren van de Big 5 gezien. Helaas het luipaard niet kunnen spotten. Wel hebben we vandaag krokodillen, een hyena en een mannetjes leeuw die op nog geen halve meter langs onze auto liep gezien. We zaten naar twee vrouwtjes leeuwen te kijken, toen Peter zijn hoofd omdraaide om verder te rijden, zagen we een mannetjes leeuw recht voor onze auto. Typisch geval van een reisgids foto. Annemarie kon hem gewoon aaien. Maar Peter vond het toch wel verstandig om even de raampjes dicht te doen. Met geen pen te beschrijven wat voor een adrenaline stoot dit geeft. Net voordat we Kruger zouden verlaten werden we nog getrakteerd op overstekende neushoorns. Een moeder met 2 jongen, dat was ook echt super gaaf! We hebben enorm genoten. Het leuke was, dat we in een rij moesten aansluiten om de neushoorns te spotten. Natuurlijk zie je dan niets. Dus wij dachten slim te zijn om iets vooruit te rijden, omdat Peter had gezien dat ze waarschijnlijk de weg zouden oversteken. Nu even afwachten, maar toen stonden wij op de eerste rang! Of te wel tweede dag kruger hebben we ervaren als een cadeautje zonder strikje (Luipaard). Deze ervaring neemt niemand ons meer af. In één woord geweldig!!!

Hup en dan Kruger uit, zó dat is even wennen om weer in de bewoonde zwarte wereld te verkeren. Overal weer verkeer en lopende mensen. Het lijkt of ze helemaal geen huis hebben, zoveel mensen zie je op straat lopen en hangen en keuvelen. Voor alle klusjes en werkzaamheden worden minimaal 2 mensen ingezet. Een restaurant bevat minimaal 10 man personeel. De kassa doen we samen beheren. Het verkeer regelen doe je met z’n vijven. enz enz… Kortom Zuid Afrika kent geen werkloosheid.

Na een voorspoedige grensovergang bij Swaziland en wat stempels rijker in ons paspoort kunnen we een nieuw land gaan ontdekken. Net na de grensovergang was het net een gettowijk met veel leven op straat maar ook super schattige kindjes die maar liepen te zwaaien en te roepen. Hadden we nu toch maar wat ballonnen mee genomen… Kinderen spelen langs een 100km weg, maar die het echt naar hun zin hebben met elkaar, zwaaien naar toeristen, vragen een lift en spelen met autobanden.

Wat dieper het land in begon het genieten, wat een prachtige uitzichten heeft Swaziland en wat een relax klimaat. Halverwege het land kwamen bij het toeristische Pigg Peak. Wat een schitterend handwerk is hier te zien, mooie lappen stof, weefwerk en schitterend steensnijwerk. Hier hebben we onze eerst souvenirs gekocht. Hier geldt ook dat we flink af moesten dingen. Na wat gedronken te hebben en wat gesproken te hebben met Nederlanders en Duitsers zijn we verder gereden naar onze eindbestemming voor vandaag. Mlilwane wildlife sanctuary. Hier overnachten we 2 nachten in een leuk maar primitief rondavel. We kunnen morgen onze eigen dag in plannen. Dus daar gaan we nog eens even lekker over nadenken en dus ook flink gebruik van maken.

• 15 Oktober 2014 - 19:01

Erik Saskia:

Hele mooie foto's en verhalen!
    Het is echt te lezen dat jullie genieten.
    Veel plezier, liefs ons.

• 16 Oktober 2014 - 00:12

Gijs:

Wauwiedepauwie... Wat maken jullie gave dingen mee!! Chris kijkt voll bewondering de foto's ook mee! Hij zegt meestal alleen maar: 'zo...' onder de indruk dus! Vooral die dieren. Hij vraagt elke dag of wij ook met hem naar Afrika gaan:-)
    Geniet er echt van, dat doen jullie ook! Dit is heel bijzonder!
    Dikke kus van ons allemaal! En doe voorzichtig!