Happy sunday! - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Peter en Annemarie Linden - WaarBenJij.nu Happy sunday! - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Peter en Annemarie Linden - WaarBenJij.nu

Happy sunday!

Door: Peter en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Peter en Annemarie

26 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Knysna

Vanmorgen naar een Zuid-Afrikaanse kerkdienst geweest. Een Nederlands Gereformeerde kerk in Knysna. Op het internet was aangegeven dat de dienst 8.30uur begon, maar omdat de dominee ook in een andere kerk moest preken begonnen ze om 9.00uur. Tja, waren we dus erg op tijd. We hebben de hele dienst echt kunnen volgen, het Afrikaans is goed te verstaan. Met 35min stonden we weer buiten, dus we zaten weer vroeg aan de koffie.

Vanmorgen nog naar de East-Head geweest, waar we een geweldig uitzicht hebben op de Indische oceaan, West-Head en de lagune. Wat een schitterende uitzichten hebben we hier en wat is het genieten van het mooie weer, wat ons eindelijk echt toe schijnt. Hierna zijn we terug gereden naar Leisure Isle. Een klein eilandje met mooie picknick plekken en prachtige stranden midden in de lagune. Wat een kastelen van huizen staan hier. De high society van Zuid-Afrika. Afsluitend hebben we met voor ons ondertussen overbekende bolletjes en nuttellapasta een lunch gedaan op één van de picknick plekken op dit eilandje.

Vanmiddag zijn we over de boulevard gelopen, het zogenaamde waterfront. Het stikt hier werkelijk van de winkeltjes en horeca. Met natuurlijk de toeristische prijzen. Knysna is een zeer druk bezocht plaatsje door toeristen, en terecht. We hebben onze middag afgesloten met een catamaran tochtje over de lagune. Heerlijk zonnen op het dek, bijna rood verkleurd. Of te wel een heerlijk middagje relaxen.

Zo'n zondag invulling bevalt ons wel! Hebben heerlijk genoten van het prachtige weer!

Vanavond hebben we gedineerd bij een visrestaurant bij het waterfront. Hier heeft Peter dan even op moeten wachten, maar zijn geduld werd beloond met een heerlijk seafood platter. Wat was dat genieten.

Terug gekomen in het Bed&Breakfast hebben we nog een interessant gesprek gehad met de eigenaar. Een Nederlands stel wat naar hun vakantie aan Zuid-Afrika 12 jaar geleden, besloten heeft Nederland achter zich te laten en hier een B&B te starten. En een nieuwe kijk op de samenleving van Zuid-Afrika door een immigrant. Wat hij vertelt is dat er grote verschillen zijn tussen de Oostkaap/ Noord-oost en de Westkaap. De west kaap is veel kleur rijker. Blank, zwart en kleurlingen leven naast elkaar. De oostkaap kent alleen Blank en zwart, daar is de scheiding heel erg voelbaar. De bevolking vind elkaar in de economie, industrie en toerisme. Maar in hun prive leven gaat men vooral met hun eigen bevolkingsgroep om. Een groot probleem in Zuid-Afrika is efficiency, de zwarte bevolking is tamelijk lui en hebben duidelijke instructies nodig. Wij zouden zeggen denk even logisch na, maar dat zit er bij hen niet in. Voorbeeld: De volkswagen fabriek in Durban krijgt iedere drie jaar een compleet nieuw management. Het management is compleet afgedraaid en gepeigerd, door constant dezelfde taken te moeten aangegeven en proberen te veranderen. En na drie jaar luistert het personeel niet meer, en doen het op een eigen manier. Deze methode duurt vaak stuk langer. De toekomst voor Zuid-Afrika ligt vooral op een stabiel politiek vlak, vertelt deze man. Mandela, een verzetstrijder, had wel visie maar geen echte daadkracht. Er wordt wel positief over deze man gesproken, hij keek vooruit en niet achteruit. Zuma, verzet strijder, heeft geen politieke kennis. Het parlement zijn vrienden van Zuma, geen politieke kennis. Een interessant feit is dat 20 jaar geleden Knysna nog geen township kende, maar dat het ANC een township gecreëerd heeft, zodat er genoeg stemmer voor het ANC zouden zijn in dit tamelijk blanke gebied. Op dit moment heeft het merendeel van de bevolking een opleiding (primair & secundair) genoten. Nu komen er steeds meer mensen in de politiek met een opleiding die politiek op university hebben gevolgd. In deze politici heeft de bevolking meer vertrouwen, maar zij hebben ook de kennis om te regeren. In Zuid-Afrika ziet men dit al gebeuren door de versplintering van het ANC. Een nieuwe grote partij is DA, Democratic Africa.

• 27 Oktober 2014 - 16:10

Saskia:

Leuke foto! Heerlijk eindelijk mooi weer!