Blyde river canyon - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Peter en Annemarie Linden - WaarBenJij.nu Blyde river canyon - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Peter en Annemarie Linden - WaarBenJij.nu

Blyde river canyon

Door: Annemarie en Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter en Annemarie

11 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Zaterdag 11 oktober

Allereerst Erik van harte gefeliciteerd. Hieper de piep.. Hoera. (Maar even zo, omdat we maar voor één apparaat WiFi inlog hebben).

Na een super lekkere nacht in Hazyview in een klein paradijsje en een gezellig ontbijt met nederlanders, zijn we op weg gegaan richting Kruger. Maar eerst op zoek naar een oplader voor alle apparaten, we dachten een goede wereld stekker bij ons te hebben maar dit was niet het geval. Maar gelukkig hoefde we niet lang te zoeken in Sabie hadden we genoeg keuze om er een aan te schaffen. (gewoon simpel bij de spar.)

Onze eerste stop was bij God’s Window. O wat was dit jammer, het hing helemaal in de mist en er was echt niets van te zien. Wat wel leuk was tijdens deze stop is dat we aapjes hebben gezien op het dak van de toiletten. Gewoon in het wild.
Dan maar verder rijden… Op weg naar Bourk’s luck potholes. Dit maakte echt alles goed. Wat een schitterend stukje schepping. Een prachtige canyon waar we in gewandeld hebben en met de auto doorheen gereden zijn. Op de terugweg was inmiddels de Pinneacle tevoorschijn gekomen uit de mist. Dit gaf mooie plaatjes.

Het einde van de dag begon te naderen waarop we besloten om richting onze lodge te gaan rijden. Omdat we de panarama route graag via dezelfde route terug wilde rijden kwam we via een andere route aan bij de gate van onze lodge. Wat we echter niet hadden verwacht is dat we zeker 50km over een geasfalteerde weg zouden rijden die door zwarte armoede dorpjes ging. Echt iedereen was zwart, we hebben geen blanke gezien. Veel leven op straat, van lifters tot spelende kinderen en vrouwen die hun waar willen verkopen. Langs een doorgaande weg waar je 100 mag. Voor het eerst werden we echt geconfronteerd met de schrijnende armoede van dit land, maar ook de grote tegenstellingen in deze dorpen. Waar wij dikke auto’s zagen voor een krot of bouwval.

Aan gekomen bij de gate moesten we nog zo’n 20 kilometer rijden. Dan denk je: ‘o we zijn er bijna’ niet dus… De wegen waren onverhard en met een sedan gaat het dan niet zo heel snel. We hebben zeker 40 min over dit kleine stukje gedaan. Het was wel echt een hele belevenis, en we hebben de eerste kleine dieren gezien. Peter heeft de tijd van zijn leven gehad. Aangekomen bij de Lodge is het klein maar fijn. Heel sfeervol, een schitterend zwembad voor de deur. O ja en dan gewoon je verhaal schrijven tussen de zebra’s en de aapjes. Leuk he?!

• 11 Oktober 2014 - 23:28

Mirjam:

Super en leuk dat jullie zo de zebra's en aapjes om je heen heb!
    Wat een belevenissen allemaal zeg!!
    Veel plezier!! Groetjes Mirjam

• 11 Oktober 2014 - 23:36

Mirjammir:

Ha Anne, Er is denk ik ongeveer 2 jaar geleden een stel naar zuid Afrika geweest met bestemming onbekend. Die hebben nu een stichting opgericht grumpy for grumpy en helpen daarmee mensen in Block B zegt jou dat wat?
    Groetjes Mirjam

• 12 Oktober 2014 - 13:02

Pa Van Der Hoff:

wat een belevenis als je dit zo leest.

• 12 Oktober 2014 - 13:38

Rick:

Wat een leuke verhalen! Het brengt ook weer de (goede) herinneringen boven :-).

Het 'n baie pret en veilig wees!

• 13 Oktober 2014 - 19:36

Lo:

Tussen de zebra's en de aapjes.. Aaaaahhhh! Cool zeg!
    En wat een mooie foto's zeg!

Het zien van de contrasten armoede-rijkdom lijkt mij ook pittig om te zien.

Heerlijk om elke dag wat van jullie te lezen!
    Dat maakt 't gemis 'n beetje minder. :)

Enjoy!