Op weg naar Hazyview - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Peter en Annemarie Linden - WaarBenJij.nu Op weg naar Hazyview - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Peter en Annemarie Linden - WaarBenJij.nu

Op weg naar Hazyview

Door: Annemarie en Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter en Annemarie

10 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Hazyview

We worden wakker met prachtig weer, de zon schijnt uitbundig en de tempratuur is al hoog opgelopen. We kleden ons aan en gaan heerlijk ontbijten. Alles in overvloed en te kust en te keur! Na een lekker ontbijtje en inleveren van de sleutels vertrekken we naar het voortrekkersmonument. De blanke Afrikaners zijn trots op dit monument. Het is inderdaad een prachtig indrukwekkend monument. We zijn bijna 200 treden omhoog gelopen om te kunnen genieten van een prachtig uitzicht. We konden op pretoria kijken, de gebouwen die we gister van dichtbij konden zien hebben we nu van bovenaf kunnen zien. Helemaal boven in het gebouw keken we zo’n 50 meter naar beneden waar een tombe (zonder lijk) stond met de inscriptie “ons vir jou Suid Afrika”. Waarin doorklinkt dat de oorspronkelijk bevolking dankbaar moet zijn dat de blanken zich voor hen hebben gegeven.

De voortrekkers speelden een belangrijke rol in de geschiedenis van Pretoria. De hoofdstad is vernoemd naar Andries Pretorius, de glorieuze leider van de Boeren in hun strijd tegen de Zulu’s. De grondleggers van de voormalige Zuid-Afrikaanse Republiek worden met dit monument geëerd en het is een herinnering aan de moed, vastberadenheid en het doorzettingsvermogen van de Voortrekkers. Persoonlijk hebben we er wat gemengde gevoelens bij… Blank en zwart het heeft een langdurige geschiedenis en het zal ook nog een langdurige geschiedenis gaan worden.

Na deze indrukken zijn we verder gereden naar onze eindbestemming van vandaag, Hazyview. Onderweg hebben we kunnen genieten van de wisselende landschappen. In pretoria was het nog vooral wat dor en veel rood getinte aarde, hoe verder we naar Hazyview reden hoe groener het werd. Wat te danken is aan de verschillende rivieren die door dit gebied heen stromen. De wegen zijn goed te doen. Zo af en toe komen we een bord tegen met potholes. Dit betekent dat er flinke kuilen in de weg zitten.

Als kers op de taart hebben we vandaag de Long Tom pas gereden. Dit is één van de mooiste en langste pas van Zuid Afrika. Het is alleen jammer dat wat als een mooie dag begon uitliep in een zeer dichte mist waardoor we zeer weinig van het landschap hebben kunnen zien. Tja daar hadden we eerlijk gezegd in deze tijd van het jaar echt geen rekening mee gehouden. Ook morgen schijnt het nog zo te zijn. We hopen maar dat dat niet zo is, niets is immers zo veranderlijk als het weer, want morgen hopen de panoramaroute te gaan rijden richting Kruger met de 3 rondavels en Gods Window. We wachten het af.
Wat nog opviel onderweg naar onze Lodge, die trouwens echt ruim is en veel privacy bied, is dat alle zwarte mensen liftend naar hun werk komen en dus ook liftend weer naar huis gaan. We hebben overwogen om iemand een lift aan te bieden. Maar met onze blanke scheetneuzen durfden we het toch niet aan, toch maar in gaan tegen alle veiligheidsadviezen.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het hier prima te doen om in het donker ’s avonds met je auto naar je restaurant te rijden en daar heerlijk te gaan eten . We krijgen van Lodge beheerders alleen aanbevelingen voor een restaurant met een bewaakt parkeerterrein. Dit gaan wij nu na een lekker fris doucheje dan ook doen!

Tot morgen weer!

• 11 Oktober 2014 - 23:05

Ma V D Linden:

leuk om te lezen wat jullie hebben gezien en beleefd.
    groetjes pa en ma v d linden